Crossmediale campagne succesvol opzetten

Crossmediale campagne. Dat ligt lekker op de tong, toch! Maar wat is het nu eigenlijk en hoe zet u dit het efficiëntste in voor uw bedrijf? We geven in deze blog een aantal tips en tricks hoe ook u een succesvolle crossmediale campagne kunt creëren.

crossmedia campagne

Allereerst is het belangrijk om, bij welke soort van reclame-uiting ook, duidelijk te hebben wat en wie u wilt bereiken met de campagne. Zorg dat u een onderzoek doet naar welke media uw doelgroep gebruikt en wanneer u ze het beste kunt benaderen. Elke doelgroep verdient zijn eigen aanpak in middelen en boodschap. Op die manier kunt u er zoveel mogelijk conversie uithalen. Zodra u de ‘wie en wat’ in kaart heeft gebracht, is het tijd om de ‘hoe’ – de juiste mix van communicatiemiddelen – in te vullen.

Herhaling is (h)erkenning

Wanneer u met uw bedrijf alleen adverteert in een krant of alleen via een website te vinden bent, dan loopt u een groot gedeelte van de doelgroep mis. Hoe vaker iemand iets ziet of hoort van uw bedrijf, des te groter is de kans dat diegene klant wordt. Zorg echter wel dat u niet gaat ‘spammen’, maar probeer de uitingen goed op elkaar af te stemmen. Daarnaast moet u de keuze maken of u een kortlopende of langlopende campagne gaat doen. Gaat het bijvoorbeeld

om een eenmalige actie die slechts een maand geldig is of wilt u meer bekendheid rond uw merk/bedrijf creëren?

Herhaling is herkenning, ga zelf maar na: ’s ochtends ziet u een advertentie in de krant van een meubelfabrikant, in de auto hoort u een radiospotje van deze meubelfabrikant en op Facebook komt er een post van dezelfde meubelfabrikant in uw tijdlijn voorbij. Dit gaat opvallen en bewust of onbewust gaat u hier iets mee doen. U herkent de fabrikant en zodra u meubels nodig heeft, zult u aan deze fabrikant denken. Crossmediale campagnes hebben dus een positieve invloed op de houding en het gedrag van uw potentiële klanten. Bovendien zorgen ze voor meer betrokkenheid!

Blijf bij uzelf, maar toon lef!

Nu u de doelgroep en de middelen in beeld heeft gebracht, is het tijd om de campagne verder uit te werken. Creëer een krachtige boodschap, zorg dat iedere uiting de huisstijl van uw onderneming bevat en vergeet het logo niet. Nogmaals; herhaling is herkenning. Blijf wel bij uzelf, want een boodschap overbrengen dat totaal niet bij uw bedrijfsvoering past zal nooit en te nimmer overkomen bij de doelgroep. Maar toon daarentegen wel lef. Over een gewaagde boodschap zal meer gepraat worden dan over een braaf bericht.

Zorg voor een mix van online en offline middelen, die tegelijkertijd en afwisselend ingezet worden. De doelgroep wordt hierdoor continu getriggerd. Het is belangrijk dat alle middelen onderling een connectie met elkaar hebben, zo versterken de uitingen elkaar.

Meten is weten

Als laatste: meten is weten. Het klinkt logisch, maar heel vaak wordt dit belangrijke onderdeel vergeten. Tijdens de campagne is monitoren van de resultaten belangrijk, zodat u tijdig kunt bijsturen om zo efficiënt mogelijk de middelen in te zetten in de crossmediale campagne.

Uiteraard is vaak na langere tijd zichtbaar hoe effectief de campagne was, omdat het vaak gaat om ‘herkenning’. Pas later wordt overgegaan op een daadwerkelijke aankoop van een product of dienst. Vergis u daar niet in, bij grote aankopen zoals een auto kan daar wel twee jaar overheen gaan. Bij kleine aankopen zoals sportschoenen, zal daar eerder enkele weken overheen gaan. Het is een investering in de toekomt van uw bedrijf.

Hulp bij crossmediale campagne

Heeft u hulp nodig bij uw crossmediale campagne of wilt eenheid in uw communicatiemiddelen doorvoeren? Zeeman Reclamegroep en onze online vrienden op zolder, hebben hier jarenlange ervaring in. Onze vormgeving- en marketingtoppers ontzorgen u graag. Maak (vrijblijvend) een afspraak, zodat we samen uw bedrijf naar een hoger level kunnen tillen.